Ikke akkurat på skinner
Så gjorde jeg det igjen. Hva da? Satset på NSB da jeg skulle reise til Oslo. Dessverre for meg hadde jeg en tidfestet avtale i Oslo. Det burde jeg ikke hatt.
For å spare tid om morgenen hadde jeg brukt NSBs nettsider for å bestille billett. Det skulle vise seg at det resulterte i merarbeid, og altså ikke spart tid.
På vei til jernbanestasjonen hører jeg i radioen at toget mitt er innstilt på grunn av materiellmangel, men at det blir satt opp buss isteden.
Materiellmangel
Det er (nesten) greit at toget er forsinket på grunn av vær og føre, men unnskyldningen med materiellmangel viser vanskjøtselen i NSB. Materiellet er utrangert, vedlikeholdet er for dårlig og investeringen i nytt utstyr går for sakte. For et par år siden annonserte NSB en modernisering av Intercity-materiellet på Vestfoldbanen. Hvis de lurvete, nedslitte, ramponerte og skitne togsettene som møter oss i dag er modernisering, da er NSB-ledelsens fortolkning av begrepet ikke i tråd med hva vi kunder mener.
Innstilt
Dagens innstilte avgang kom ikke som noen akutt overraskelse på NSB. Materiellmangelen var nok kjent siden kvelden før. Dermed trodde jeg – naiv som jeg er – at bussalternativet sto klar på stasjonen til normal avgangstid.
Det gjorde det selvfølgelig ikke. Først etter en halvtime kom bussen. NSB er sannsynligvis verdensmestre i å benytte ”buss for tog”-løsningen. Hvordan i all verden kan de ikke da klare å etablere rutiner som sørger for at bussen står der når toget skulle gått. Hadde det vært første gang i verdenshistorien at en slik situasjon oppsto, hadde det vært greit, men dette er jo dessverre nærmest daglig rutine for NSB.
Det er mulig at NSB mener at kundenes tid i utgangspunktet er verdiløs. Jeg er sannsynligvis subjektiv når jeg vurderer verdien av min egen tid, men jeg synes faktisk ikke at den er verdiløs og uten mening. Og jeg blir provosert av at NSB ikke respekterer det. Jeg har tross alt betalt for en tjeneste, og dessuten bruker NSB og Jernbaneverket en del av mine skattepenger.
Ineffektive løsninger
Når et tog på Vestfoldbanen er innstilt, er det passasjerer som skal til Holmestrand, Sande, Drammen, Asker, Lysaker og Oslo som blir berørt. Bussen som skal frakte oss er dessverre (se ovenfor) en halvtime forsinket. Må da NSB øke forsinkelsen ved å la alle bussene kjøre innom flere av destinasjonene? 90 % av passasjerene skal til Oslo. Hvorfor ikke samle alle disse i en direktebuss? Da hadde forsinkelsen blitt noe mindre for 90 % av de berørte.
Nei da, vi skal alle innom flere av destinasjonene. I min buss var det to passasjerer som skulle av i Drammen (da tapte vi ti minutter) og to passasjerer som skulle av på Lysaker. Det siste glemte bussjåføren, så han ville ta en u-sving ved Skøyen. Da protesterte 50 andre passasjerer som allerede var 45 minutter forsinket. Det ble ingen u-sving, men det er ikke NSBs ære. Snarere tvert om. Og det er NSB som skulle vært den profesjonelle parten her. Jeg og de andre 49 er amatørene. Trodde jeg.
Og slik går tida
Da jeg hørte at toget mitt var innstilt ringte jeg NSBs kundetelefon for å omgjøre min komfort-billett (jeg hadde tenkt å jobbe på turen til Oslo) med en vanlig billett (siden det ikke er komfort-plass på bussen som NSB hadde satt opp).
Det var ikke mulig. Jeg måtte hente ut billetten i automaten på stasjonen, og så få refusjon i billettluka i Oslo. Det var jo nettopp ønsket om å slippe å stå i billettkø som gjorde at jeg hadde forhåndsbestilt og –betalt billetten min. Og så roter NSB det til. Og da må jeg ta belastningen med å stå i køen jeg ville slippe.
Hadde NSB vært i en konkurransesituasjon og hatt slik kundebehandling, hadde selskapet vært konkurs for lenge siden. Flere venner og kollegaer forteller at de nå bruker ekspressbusser istedenfor NSB. Det løser ikke problemet. NSB er på eiersiden der også. Den eneste løsningen er at vi som eier NSB gjør opprør og krever at statsbanene forholder seg profesjonelt til oppdrag og kunder. Det gjør de ikke i dag. Våre representanter i regjering og Storting må sørge for at de gjør det.
Jeg gikk glipp av en halvtime av et viktig foredrag. Det bryr ikke NSB seg om. De bryr seg i det hele tatt ikke om verken oppdrag eller kunder.
Og dette var kun en historie om en enkelt NSB-avgang. De holder på slik hele tiden.